TÓPIKU LITELARIA
KONA BA
EUTANASIA
Kria Husi :
Grupu IV
No
|
NARAN
|
N R E
|
1
|
Anacleto Madeira
|
21 40 10 06
|
2
|
Albertina Kiki Lay Monteiro
|
21 40 10 0
|
3
|
Juvencio
|
21 40 10 0
|
4
|
Josefa Maria Freitas
|
21 40 10 0
|
INSTITUTO PROFISSIONAL DE CANOSSA
IPDC
( 2016 )
LIA MAKLOKEN
Liu
husi biban ida ne’e hakerek nain sira ne’ebé mak hamahan aan iha Instituto
Profissional De Canossa ( IPDC), ho laran tomak hakarak agradese ba Aman
Maromak nudar kriatura hotu nia nain ne’ebé haraik grasa ispíritu matenek nian
mai ami ida-idak iha grupu ida ne’e hodi hakerek obra ida ne’e ho nia titulu “ Eutanasia ” ho sussesu maski sei falta
lia fuan balu maibe konsege remata tuir tempu ne’ebé mak determina tiha ona.
Iha
oportunidade ida ne’e mos hakerek nain sira husi grupu ne’e la haluha agradese
mos ba Dosente ba mateira Étika Profissional nian.Dosente Tomas Alves ne’ebé
mak akompaña ona ami no sai mos hanesan mata dalan iha prosesu aprendizazen nia
laran tomak, hodi kanaliza, abilita no motiva nafatin ami ida-idak hodi halo
obra sira hodi nune’e ami mos bele sai estudante ne’ebé mak profissional iha
ami nia estudu rasik. No ami fiar katak ho obra ida ne’e sei kanaliza ami ba
dalan sussesu nian iha futuru. Obrigado wain.
Dili,
18 Outubru 2016
Hakerek
Nain
BALUK I
LIAN DAHULUK
1.1.
Labelak
Fundu (Introdusaun)
Mate
mak hanesan moris ikus nia hun hodi halakon sentidu is,bo’ok-aan,koalia,ran la
halo sirkulasaun no seluk-seluk tan. Mate mos hanesan hakmatek nia hun hodi fo
nakukun nia silensiu iha matan,tilun no taka ibun ne’ebé la hamosu iis no lian
hodi hapara ona kontratu mundu nian ne’ebé durante ne’e ita hala’o. No mate
ne’e iha mos karakter oi-oin mak hanesan dezastre, hakarak rasik, distinu, ema
mak oho direitamente no indireitamente ho hanoin ne’ebé diak (Eutanasia)
nomos hanoin ne’ebé la diak (odiu).
Iha
ne’ebé moris ne’e hanesan istória no mate ne’e hanesan memória.Liu husi ida
ne’e bele sai hanesan sasukat ba ema ida-idak nia vizaun moris nian basa moris
ne’e gratuita maibe hala’o moris ne’e fila fali ba responsabilidade pessoal atu
defini moris ne’e nia diak no nia aat tanba wainhira mate sei la iha tan
oprtunidade atu defini tan moris.
Problema Eutanasia iha nanis tiha
ona ema nia saúde hodi hasoru moras ne’ebé mak la bele kura ona. Iha parte
seluk pasiente sira mos hasoru ona moras ne’ebé mak iha situasaun kritiku, dala
ruma mos pasiente ka familia sira husu dótor hodi hapara atendimentu ai moruk
ba pasien refere.Ho ida ne’e mak hetan reasaun ba atendimentu husi dótor ka
enfremeiro ba pozisaun ne’ebé difisil atu fóti desizaun.Dótor ho
enfreimeiru mak hanesan profissaun ida
ne’ebé iha kode étika rasik atu halo tuir knár ne’ebé mak professioanal hodi
salva ema nia moris tuir mos juramnetu ne’ebé sira hala’o.
Dótor no enfremeiro sira iha
reponsabilidade atu azuda fó kura moras pasiente sira nian, iha parte seluk
pasiente sira iha direitu atu fóti desizaun ba mudansa ne’ebé iha. Bazeia ba
konstituisaun ne’ebé mak hatur iha nasaun Timor Leste katak povu iha direitu
hodi hili, ho ida ne’e tenki respeitu ba sira nia ezijensia mos, to’o agora
ne’e populasaun hatene ona katak sira mos iha direitu atu hili moris ka mate.
Ho ida ne’e konseptu ba mate nian iha mundu ohin loron
liga fali ba dótor sira
agora ne’e hasoru kontradisaun
bo’ot entre étika, moral, lei ho kapasidade teknólojia dotoramentu ne’ebé iha
mudansa signifikante.
1.2.
Identifikasaun
Problema
1)
Difinisaun husi eutanasiaSaida ?
2)
Direitu saida mak pasiente iha ba kazu eutanasia nian ?
3)
Saida mak dótor tenki halo iha kazu eutanasia ?
4)
Oinsa Eutanasia husi dimensaun husi étika no Lei ?
1.3.
Objetivu
Objetivu
liu husi forma litelaria ne’e hodi fó informasaun kona ba Eutanasia ne’ebé mak
sempre akontese iha mundu ida ne’e. Ho ida ne’e mos bele halo ita iha
koñesimentu oitoan kona ba lalaok eutanasia nian wainhira ita hasoru iha
terenu, atu nune’e la bele mosu tan konfuzaun ba asaun dótor ka familia ida
nian ba pasiente ruma.
1.4.
Vantazen
Diak husi eutanasia rasik atu la
bele fó tan terus ba pasiente nomos la
halo kole familia sira atu hein
pasiente no la fó tan konfuzaun ba dótor atu foti desizaun atu habadak pasiente
ida nia moris. Bazeia ba aktu ne’e hanesan asaun umana nian ida ne’ebé mak diak
hodi halakon sentimentu kasian husi familia nomos terus husi pasiente rasik.
BALUK II
FORMULASAUN TEORIA
1.1.Difinisaun
Eutanasia mai husi lia fuan
Gregu(Yunani) no fahe ba parte (2) rua “ Eu
katak Diak, thanatos katak Mate” ka good death/easy death sempre
bolu hanaran “mercy killing” iha
kontestu ne’e mos bele dehan oho ne’e ho sentimentu hanoin ne’ebé mak diak,
lolos ne’e la sees husi direitu hodi hili ka foti determinasaun ba moris rasik
(the right self of determination) ba pasiente nia an. Direitu ne’e sai rekursu
primeiru ba direitu umanus (direitu ema nian) no sempre iha mudansa
signifikante ba ema nia moris tuir lei sira ne’ebé mak vigor tiha ona iha
ida-idak nia nasaun. To’o iha ne’e iha mos mudanasa ciensia no téknolojia
espesifiku liu ba dótoramnetu nian, ne’ebé iha influensia ba mudansa ne’ebé
dramatiku hodi fó koñesimentu kona ba eutanasia.
Maibé,
úniku liu ho dinamika ida agora ne’e bele mos la la’o tuir dinamika lei no
étika . Tuir Espesialista Lei dótoramnetu Prof. Separovic hateten katak
konseptu ba mate nian iha mundu ne’e no to’o tempu agora ne’e dótor sira hasoru
kontradisaun entre étika, moral, no lei iha parte ida ho kapasidade téknolojia
dótoramentu nian.
Tuir Hilman (2001), eutanasia
signifika “Oho ne’ebé la fó terus bo’ot”
(mercy killing). Hahalok ne’e babain hala’o ba ema ne’ebé moras no tuir dótor
sira katak moras ne’e la bele hetan ona tratamentu ka bele hetan tratamentu
maibe saúde la kopera nafatin (la bele kura).
Iha mundu étika dótoramentu nian katak lia fuan eutanasia
ho nia signifikadu liberal (harfiah) ne’ebé signifika “mate diak”. Iha livru
ida mos eskritór Gregu ne’ebé ho naran Suetonius hateten katak signifika husi
eutanasia katak “mate lais la ho terus”. Eutanasia Studi Grup husi KNMG Holland
(Klibur Dótor Olanda) nian ne’ebé hateten katak Eutanasia mak hahalok ho
planeadu hodi la hala’o tan tratamentu hodi hanaruk moris ba ema pasiente ida
nian ka hakarak duni hala’o buat balu hodi habadak ka hakotu moris pasiente ida
nian, no sira ne’e hotu hala’o privadu ba diak pasiente refere.
Haré husi maneira lalaok ne’ebé mak koñese fahe ba
kategoria rua (2), ne’e mak Eutanasia Ativu ho Eutanasia Pasivu.Eutanasia Ativu
karik dótor hala’o positive act ne’ebé direitamente sai hanesan autór mate
nian. Eutanasia Pasivu karik dótor
hala’o negative act la hala’o asaun saida deit ne’ebé indireitamente sai hanesan autór mate
nian.
1.2.Klasifikasaun
Eutanasia
a. Haré husi ema ne’ebé foti desizaun
eutanasia fahe ba parte rua :
1) Voluntary eutanasia, Karik ne’ebé
halo desizaun mak ida ne’ebé moras no
2) Involuntary eutanasia, Karik ne’ebé
halo desizaun mak ema seluk hanesan husi familia ka dótor sira tanba hare
ba pasiente nia kondisaun grave liu tuir
médiku sira nia atendimentu.
b. Tuir Dra. Veronica Komalawati, S.H., M.H.,
espesialista lei dótoramnetu nian no staf manorin nian iha Fakuldade Lei UNPAD
iha artikel lor-loron prespetiva povu hateten katak eutanasia hetan fahe sai
:
1) Eutanasia ativu, hanesan asaun ho hakarak rasik
ne’ebé hala’o husi dótor sira hodi habadak ka hakotu moris pasiente nian husi
mundu ne’e. Ezenplu hanesan, fó tablet sianida ka sangra (sona) ai-moruk
perigozu ba pasiente nia isin.
2) Eutanasia pasivu. Dótor ka serbisu saúde sira
seluk ho hakarak rasik la fó azuda médiku nian ne’ebé atu hanaruk pasiente nia
moris. Ezenplu hanesan la fó azuda oxizeniu ba pasiente ne’ebé susar atu dada
iis ka la fó antibiotika ba sira ne’ebé moras pneumonia todan, no malpraktiku.
Atu pasiente ho familia sira la bele hatene, indireitamente médiku hala’o
eutanasia liu husi hasai tiha sasan sira ne’ebé mak azuda hela pasiente nia moris.
3) Autoeutanasia, Pasiente rasik foti desizaun
hodi la simu tan reseitas husi médiku ho konsiensia pasiente rasik hatene ne’e
sei habadak nia moris ka hakotu nia moris. Liu husi ida ne’e pasiente rasik halo karta ida sai hanesan
promesa ba nia desizaun ka codicil (promesa hakerek ho liman). Autoeutanasia
iha nia konseptu maka eutanasia tuir ezizensia rasik.
f. Frans Magnis Suseno halo diferensia
eutanasia sai signifikadu haat (4) tuir mos J.Wundeli maka hanesan :
1) Eutanasia mos ;esforsu hodi hakmaan
husi ema ida nia mate no la habadak ema nia mate. Ida ne’e hetan esforsu husi
doutór sira atu nune’e pasiente ne’e mate karik tempu mate nian mak to’o duni.
Eutanasia ne’e la hetan problema saida deit.
2) Eutanasia pasif :tidak
dipergunakannya semua kemungkinan teknik kedokteran yang sebenarnya tersedia
untuk memperpanjang kehidupan. Eutanasia Pasivu; la uza tekniku doutóramentu
nian ne’ebé lolos ne’e hanaruk pasiente nia moris.
3) Eutanasia indireitamente; esforsu
ne’ebé hakmaan pasiente husi mate hodi fó efetu katak pasiente posivel bele
mate lalais. Ho ida ne’e hodi fó kualker ai-moruk hanesan narkotika,hipnotika
no analgétika maibe de faktu bele habadak moris i asaun ne’e bele la ho planu.
4) Eutanasia ativu; prosesu hodi
habadak moris tuir duni prosedur mate nian ne’ebé ho diak tebes ka direitamente. Ne’e bolu
hanesan “mercy killing”.
1.3.
Direitu
pasiente ho nia limitasaun
Respeitu
direitu pasiente nian hodi fó poder tomak ba pasiente hodi hala’o nia moris
ne’e no doutór hala’o deit nia knar hodi fó atendimentu ba pasiente. Parte ne’e
signifika katak doutór halo uluk prosesu desizaun ne’ebé normal no esforsu atu
hala’o asaun tuir pasiente nia hakarak
hodi nune’e foti desizaun karik foti tuir duni mudansa ne’ebé mak efetivu.
Tenki fó oprtunidade ba pasiente hodi foti desizaun ba nia moris no laiha ema
ida halo intervensaun ba pasiente nia hakarak. Wainhira pasiente iha kondisaun
grave (la koalia) familia sira iha direitu atu fó sujestaun, doutór mos tenki respeitu ba sujestaun husi familia
pasiente nian nomos doutór presiza halo ánaliza detaillu ba sujestaun ne’e
antes foti desizaun.
1.4.
Tuir
knár médiku nian iha kazu eutanasia
a.
Fó fasilidade ba kliente tuir nesesidade báziku nian
b. Azuda halo prosesu
adaptasaun ba kliente kona ba moras refere /problema ne’ebé mak hasoru
c.
Iha optimal ba sistema azuda nian
d. Azuda kliente hodi buka
mekanismu oinsa bele adapta ba problema ne’ebé mak pasiente hasoru
e.
Azuda kliente hodi halo aprosimasaun ho maromak ne’ebé sai buat hotu nia na’i
tuir fiar ida-idak nian.
1.5.
Aspetu
Eutanasia.
a) Aspetu
lei
Tuir konstituisaun
ne’ebé hakerek iha KUHP artigu sira só haree deit husi médiku sira ne’ebé sai
hanesan autor primeiru ba eutanasia, espesifiku
liu iha eutanasia ativu ne’ebé bele dehan mos oho ho planu, ka hakarak halakon
ema ida nia moris. Dala wain iha aspetu lei nian, médiku sira sempre sala iha
asaun eutanasia, ne’ebé nunka haree ba background husi lalaok eutanasia refere.
Iha ne’ebé sira la preokupa kona ba
asaun refere husu husi pasiente rasik ka familia pasiente nian ne’ebé hare
kondisaun pasiente nian ne’ebé mak grave tebes.
b) Aspetu
konvensaun direitu umanu
konvensaun
direitu umanu sempre iha relasaun ho direitu ba moris, dame, no
seluk-seluk tan ne’ebé mak sai previlejiu ba ema nia moris ho liberdade absolutamnete.
Iha lei konvesaun direitu umanu nunka koalia kona ba iha direitu ida ba ema nia
mate. Mate ne’e mak iha relasaun kontra konvensaun direitu umanu nian. Husi
parte ne’e mak sai sasin ba aspetu lei eutanasia nian, ne’ebé nonok hodi
halakon fosra médiku nian iha eutanasia ne’e rasik.
c) Aspetu
siénsia
Koñesimentu
doutóramnetu nian hetan istimasaun deit
husi rezultadu liu husi asaun fó tratamentu médiku ne’ebé to’o hetan isin diak
husi pasiente sira ka hatun kondisaun moras pasiente nian. Haree ba faktu real ne’ebé akoñntese iha mundu
médiku sira sai hanesan maromak segundu hodi salva ema nia vida liu husi sira
nia matenek ne’ebé hodi fó tratamnetu saúde ba sosiedade ka pasiente
sira,hanesan halo operasaun, fó reseitas ai-moruk tuir kondisaun moras, detekta
moras no seluk-seluk tan.
d) Aspetu
reliziaun
Moris no mate hanesan
direitu husi maromak nian hodi nune’e la iha ema ida iha mundu ne’e iha direitu
atu hanaruk no habadak ema ida nia moris. Ho kontestu ida ne’e tuir matenek
nain reliziaun nian ho lian makas bandu asaun eutanasia refere maski iha razaun
oi-oin kona ba asaun eutanasia refere maibé parte husi reliziaun nian fó
komentariu katak médiku sira halo sala bo’ot hodi kontra maromak nia ukun fuan
tanba médiku sira habadak ema ida nia moris.
Ema ne’ebé hetan moras
hodi hala’o eutanasia,tanba hetan moras todan (kondisaun grave) la iha tan
alternativu seluk atu liu hodi lakon esperansa ba nia moris maibé lakon
esperansa laos maromak nia ukun fuan ka doutrina basa haterus aan mak dalan
salvasaun ba moris rohan laek.
1.6.
Eutanasia
Tuir Lei Iha Nasaun Sira
To’o agora ne’e eutanasia iha
koñesimentu mos iha mundu, nasaun balun mak inplementa ona iha ida-idak nia
nasaun hanesan Belanda,Belgia nomos iha mos toleransia ba nasaun sira parte
Oregon iha Amerika, Kolombia no Swiss iha mos nasaun balu halo mos asaun eutanasia
refere hanesan España, Jerman no Denmark.
1.
Eutanasia iha Belanda
Iha loron 10 Abril 2001, Belanda fó
sai lei-lei ne’ebé fó lisensa kona ba eutanasia, lei-lei ne’e ho efetivu tebes
hodi hetan aprovasaun legalidade no inplemneta iha loron 1 Abril 2002, iha
ne’ebé Belanda sai hanesan nasaun primeiru iha mundu ne’ebé halo legalidade ba
prátika eutanasia.Pasiente sira ne’ebé mak hetan moras todan no la iha ai-moruk
atu kura lei fó dalan atu hakotu nia vida. Maibé la signifika katak la halo
intervene ba médiku sira maibé, familia ho pasiente sira bele halo interven ba
médiku maibe tuir prosedimentu legal ne’ebé mak hatur iha konstituisaun Belanda
nian. Mediku sira ida dever hodi kumpri regulamentu ne’ebé mak iha kada tinan
sira ba hato’o relatoriu kona ba asaun eutanasia ne’ebé mak sira hala’o iha
prátika.
2. Eutanasia
iha Australia
Nasaun parte Australia, Northern
Territory, sai fatin primeiru iha mundu ho nia lei ne’ebé fó lisensa ba
asaun eutanasia no oho ho azuda, maibé
reputasaun ne’e la hela kleur. Iha tinan 1995 Northern Territory simu
lei-lei ne’ebé hanaran “Right of the terminally ill bill” (Lei-lei ba direitu
pasiente terminal). Lei foun hirak ne’e dala barak mak hatudu iha prátika,
maibe iha fulan Marsu 1995 la iha desizaun husi Senatór Australia nian, ho ida
ne’e tenki hasai fila fali no to’o agora iha Australia, asaun eutanasia la
klaru.
3. Eutanasia
iha Belgia
Parlamentu Belgia fó legalidade ba
asaun eutanasia iha fulan setembru 2002.Ba apoiantes eutanasia sira hateten
katak ema rihun ona mak halo asaun eutanasia kada tinan sempre halo durante
hetan legalidade ba asaun eutanasia iha nasaun refere, maibe sira mos halo
kritika tanba difisil tebes prosedur ba
lalaok eutanasia ne’e bele mos mosu informasaun ida hodi mosu “birokrasia ba
mate nian”. Belgia sai hanesan nasaun datolu nian ne’ebé halo legalidade ba
asaun eutanasia (depois Belanda ho nasaun parte Oregon iha Amerika).
Senator Philippe Mahoux, husi
partidu sosialiasta ne’ebé sai hanesan autór hodi kria lei refere hateten katak
pasiente ida ne’ebé mak hetan moras fiziku ho psikolozia mak hanesan ema ne’ebé
iha soin ba direitu absolutu hodi hili moris no hakotu moris rasik.
4. Eutanasia
iha Amerika
Eutanasia agresivu deklara barak mak
ilegal iha nasaun parte Amerika nian. To’o agora ne’e nasaun iha parte Amerika
ne’ebe mak halo lei ho ekslisit fó lisensa ba pasiente terminal ( Pasiente
ne’ebé inposivel sei diak) hodi hakotu pasiente nia moris mak nasaun Oregon,
ne’ebé iha tinan 1992 halo legalidade ba eutanasia tuir lei ne’ebé mak vigora
tiha onaiha nasaun refere.
Kriteria ne’ebé mak sai forte iha
rai ne’eba rigorozu tebes, iha ne’ebé pasiente terminal ho tinan 18 ba leten
bele husu azuda oho aan, karik sira halo estudu katak pasiente ne’e sei mate
iha fulan 6 entaun sira halo interview dala tolu (3), iha ne’ebé dala rua(2)
husu direitamente ho durasaun to’o loron sanulu resin lima (15) no ikus liu
halo deklarasaun no ema nain rua sai hanesan sasin, hili ema ida labele iha
relasaun ho pasiente no doutór tenki halo konfirmasaun moras diagnosis ho
prognosis atu nune’e belehatene lolos pasiente ne’e ho kondisaun mental diak.
5. Eutanasia
iha Swisa
Iha Swisa, ai-moruk ne’ebé mak halo
ema mate fahe ba populasaun nasaun Swisa nian ho mos ema estranjeru wainhira
presiza ai-moruk sira ne’e. Geralmente, iha artigu 115 husi lei konstituisaun
Swisa nian ne’ebé hakerek iha tinan 1937 no uza to’o tinan 1942, ne’ebé nia
intimu ne’e dehan katak “azuda atu oho aan hanesan hahalok ida kontra lei sá
tan ho motivasaun importante ba nia aan rasik.
Tuir mai artigu 115 refere só halo interpretasaun ba lisensa hodi hala’o
operasaun kona ba ai-moruk ne’ebé uza hodi hakotu moris ema nian.
6. Eutanasia
iha England
Iha loron 5 november 2006, Kolegiu
Médiku no oan toba fatin Inglatera (Britain’s Royal College of Obstetricians
and Gynaecologists) halo proposal
ba Responsavel Biotika Nuffield (Nuffield Council on Bioethics)
atu nune’e bele fó lisensa hodi hala’o eutanasia ba labarik sira ne’ebé mak
moris mai ho defisiente(disabled
newborns).
Proposta refere laos hatudu hodi halo legalidae ba eutanasia iha Inglatera
maibe husu atu halo mudansa husi factor moris “ bele mos ba labarik foin moris”
hanesan legislasaun praktika dotoramentu nian.
BALUK II
LIA MAKTAKAN
1.1. Konkluzaun
Mate mak hanesan moris ikus nia hun
hodi halakon sentidu is,bo’ok-aan,koalia,ran la halo sirkulasaun no seluk-seluk
tan. Mate mos hanesan hakmatek nia hun hodi fo nakukun nia silensiu iha
matan,tilun no taka ibun ne’ebé la hamosu iis no lian hodi hapara ona kontratu
mundu nian ne’ebé durante ne’e ita hala’o.
Eutanasia mai husi lia fuan Gregu(Yunani) no fahe ba parte
(2) rua “ Eu katak Diak, thanatos katak Mate” ka good death/easy death sempre
bolu hanaran “mercy killing” iha
kontestu ne’e mos bele dehan oho ne’e ho sentimentu hanoin ne’ebé mak diak,
lolos ne’e la sees husi direitu hodi hili ka foti determinasaun ba moris rasik
(the right self of determination) ba pasiente nia an.Iha mundu étika
dótoramentu nian katak lia fuan eutanasia ho nia signifikadu liberal (harfiah)
ne’ebé signifika “mate diak”.
1.2. Sujestaun
husi
oportunidade ida ne’e ami husi grupu ida ne’e hakarak rekomenda ba Dosente
mateira Etika Profissional nian atu :
1) Hala’o
nafatin metode sira hanesan ne’e atu bele hasa’e tan ami nia koñesimentu iha futuru.
2) Fahe
grupu iha aula laran atu halo dikusaun ba mateira ne’ebé mak fó tuir kada grupu
no fó ba estudante hotu tenki koalia no analiza ba kazu ruma molok aprezenta.
3) Fó
oportunidade ba estudante atu azuda esplika mateira iha oin.
4) Azuda
estudante kona ba maneira oinsa atu aprezenta iha oin no fó asistente
imediatamente.
Fiar
katak ho sujestaun hirak ne’e sei lori susesu diak ba ita hotu atu nune’e bele
atinji ita nia mehi ne’ebé sai padraun ba moris nian, liu-liu iha ida-idak nia
kareira professional atu hatan ba ejizensia nasaun ka sosiedade nian no la
hatun mos dignidade Instituto nian.
BIOGRAFIA
-
Kozier
B., Erb G., Berman A., & Snyder S.J, (2004), Fundamentals of Nursing
Concepts,Process and Practice 7th Ed., New Jersey: Pearson Education Line.
-
Taylor
C., Lilies C., & Lemone P. (1997), Fundamentals of Nursing, Philadelphia :
Lippincott.
No comments:
Post a Comment